public.homepage.logo
HändkakkAllikas: Gerry Saarep

Mis on kestlik turism?

Kestliku turismiteenusena mõistame reisielamust, mis aktiivselt püüab vähendada reisimise mõju inimestele ja planeedile
Imbi Lepik-Martinson

Imbi Lepik-Martinson

imbi.martinson@eas.eee

Kõik me täheldame, et tormituuled puhuvad üha tugevamalt ja kliimamuutused mõjutavad meie elu aina enam. Paraku on need muutused inimese tekitatud. Näiteks, kas teadsid, et turismisektor tekitab pea 8% kogu maailma süsinikdioksiidi heitekogusest? 

Saame aru, et kogu turismisektor ei saa üleöö muutuda, aga samal ajal mõistame, et aeg on otsakorral. Seetõttu ei saa me enam üksnes majanduslikule kasule mõelda, vaid meil kõigil tuleb aktiivselt otsida võimalusi, kuidas leevendada turismisektori negatiivset mõju nii ümbritsevale keskkonnale kui ka inimestele. Seame üheskoos esikohale kestlikkuse ning töötame selle nimel, et tulevikus lähtuvad kõik Visit Estonia poolt välisturgudele tutvustatavad reisielamused kestlikest põhimõtetest.

Eesti turismistrateegia tootearenduse ja sihtkohaarenduse üheks läbivaks tegevussuunaks on kestlikkus ja et Eesti oleks väliskülastajate hulgas tuntud kui kestlik turismisihtkoht. See omakorda aitab kaasa turismiettevõtete rahvusvahelise konkurentsivõime ja lisandväärtuse kasvule.

Kestliku turismiteenusena mõistame me reisielamust, mis püüab järjepidevalt vähendada reisimise mõju inimestele ja planeedile.

Millised võimalused on ettevõttel kestlike põhimõtete järgimisega algust teha?

Oleme turismiettevõtetele koostanud enesehinnangu küsimustiku ehk turismiettevõtte kestliku tegutsemise sammuseadja. Küsimustik koosneb kahest peateemast – keskkond ja kogukond – ning neid toetavast kommunikatsiooniosast. See on mõeldud turismiettevõttele, kes soovib kiirelt saada ülevaadet, millised teemad on seotud kestliku turismi temaatikaga ning testida, kuivõrd tema ettevõte sellega tegeleb ning saada ideid, mida tulevikus sellel suunal ette võtta.

Kuidas edasi?

Kui enesehinnang tehtud ja on soov välisturgudel kestliku tegutsemisega rohkem silma paista, siis juuruta ettevõttes keskkonnajuhtimissüsteem, näiteks Green Key või mõni muu audiitori kinnitatud ja kõiki ESG (Environmental-Social-Governance) valdkondi kattev ökomärgis. Green Key taotlemise lihtsustamiseks toimuvad ekspertide ja praktikute juhendamisel temaatilised töötoad. Kui tundub, et vajad sellel teekonnal mentori abi, kes aitaks panna paika kestliku arengu tegevusplaani, siis oleme välja töötanud turismiettevõtete kestliku arengu mentorteenuse.  

Kuidas kestlikult tegutsedes eristuda? 

Visit Estonia brändi kestliku reisielamuse põhimõtted

  • Loodust hoidev – elamused, mis toetavad looduskaitset ning looduslike elupaikade, maastike ja ressursside säilitamist ja taastamist tulevastele põlvedele.
  • Kultuuri säilitav – elamused, mis kaitsevad ja tutvustavad kohalikku kultuuripärandit, traditsioone ja väärtusi ning edendavad seeläbi kultuuridevahelist mõistmist ja sallivust turistide ja kohalike vahel.
  • Kohalikku toodet eelistav – elamused, mis kaasavad kohalikke töötajaid, hõlmavad kohalikke tooteid ja panustavad kohalikku majandusse
  • Väikese ökoloogilise jalajäljega – elamused, mis ei mõjuta keskkonda ega bioloogilist mitmekesisust ning kaitsevad elupaiku, vähendavad reostust ja rakendavad kestlikke jäätme- ja veemajandustavasid.
  • Vastutustundlik – elamused, mis kaasavad aeglasemaid, inimjõule tuginevaid transpordiviise või väiksema kahjuliku mõjuga transpordiliike nagu rong ja laev, et avaldada tugevamat emotsionaalset, ent väiksemat keskkonnamõju.
  • Kõrghooaja massturismi vältiv – elamused, mis meelitavad külalisi hoiduma tüüpilistest turismiradadest või traditsioonilisest suvehooajast, et vähendada rahvamasside mõju keskkonnale ja jaotada paremini kohalikku majanduslikku kasu.
  • Mõõdetav ja vastutustundlik – elamused, mille keslikkust on võimalik hinnata ja mis pakuvad läbipaistvaid mõjuhinnanguid või on saanud ülemaailmselt akrediteeritud sertifikaadi.
  • Oskuseid ja teadmisi tutvustav – elamused, mis pakuvad külalistele uusi kogemusi, oskusi või teadmisi ning süvendatud arusaamist Eesti kultuurist, ökoloogiast ja kogukondadest, mida pakuvad pühendunud kohalikud eksperdid.
  • Uuenduslik ja loov – elamused, mis tutvustavad kestlikke ideid, tavasid, tehnoloogiat ja protsesse uuenduslike ja loominguliste meetoditega, mis on midagi enamat kui väljakujunenud tööstusstandardid
  • Lisandväärtust pakkuv – elamused, mis ei pühendu ainult kohaliku keskkonna ja kogukondade kaitsmisele, vaid toetavad neid ka majanduslikult, keskkonnaalaselt või hariduslikult.

Loe lisaks:

Imbi Lepik-Martinson

Imbi Lepik-Martinson

imbi.martinson@eas.eee