public.homepage.logo
Sauga kalurikülaAllikas: Sauga kaluriküla

Teenusedisaini meistriklassis idanema läinud idee päädis Euroopa disainiauhinnaga

Sauga kaluriküla rebränditud koduleht võitis Euroopa disainiauhindade galal pronksauhinna
Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator

Pärnu linna külje all, kohe suvepealinna lennujaama viiva tee ja Sauga jõe vahel asuv Sauga kaluriküla ei ole Eesti turismimaastikul uus tegija –  paadilaenutuse ja kaikohtade rentimisega alustanud kaluriküla on kümne aastaga kasvanud mitmekülgseks elamuskülaks, mis pakub aktiivseid tegevusi vee peal ja vee ääres, omanäolist majutust ning Sadamarestoranis toiduelamusi kalast lihani. 

Sauga kaluriküla, mida paljud teavad ehk pigem ingliskeelse Fishing Village’i nime järgi, kujunemisteel on roll Visit Estonialgi, sest riigi pakutavad arenguprogrammid, mentorteenused ja toetused on olnud edasiliikumisel suureks abiks. Tõestust nende sõnade kinnituseks pole vaja kaugelt otsida: hiljuti võitis Eesti disainiagentuur Neway Sauga kaluriküla rebränditud kodulehega Euroopa disainiauhindade galal pronksauhinna. Vajaduses uuendada ettevõtte visuaalset nägu ja veebilehte veendusid Sauga kaluriküla eestvedajad Jakob Kose ja Lisett Heil (fotol) just Visit Estonia turismiettevõtete teenusedisaini meistriklassis, kus nad aasta tagasi osalesid. Võit Euroopa disainiauhindade galal, lisaks veel nominatsioonid ja võit kodumaisel Kuldmuna konkursil ning Kiievis peetud rahvusvahelisel reklaamiauhindade konkursil andsid põhjust Jakobi ja Lisetiga viimaste aastate tormilisele arengule tagasi vaadata.

Jakob Kose ja Lisett Heil

Allikas: Sauga kaluriküla

Jakob ja Lisett, eellugu Sauga kaluriküla rebrändimise järel tulnud vägevatele võitudele ja nominatsioonidele disaini-, reklaami– ja turunduskonkurssidel sai alguse juba siis, kui te mullu teenusedisaini meistriklassis osalesite. Mis teid õigupoolest meistriklassi tulema ajendas?

Mõistmiseni, et vajame kalurikülaga edasiminekuks eksperdi kõrvalpilku või mingisugust muutust, jõudsime tegelikult juba tükk maad enne meistriklassi. Esimese hooga proovisime ise peeglisse vaadata ja vaatasime klassikalise Osterwalderi ärimudeli lõuendi põhjal, mis võiks olla meie väärtuspakkumine ja analüüsisime, kes siis ikkagi on meie sihtgrupp. Ja jõudsime välja sellise teenuseni nagu prügipüük ehk siis ideeni, et võiks pakkuda inimestele võimalust minna paadiga Sauga jõele, nautida kauneid loodusvaateid ja „püüda“ kalade asemel prügi. Saadud leiud toovad kliendid kalurikülasse, kus jõeveest korjatu ära sorteeritakse. Selle ideega, mille projekti ühes mahuka finantsprognoosiga kirjutasime valmis vaid loetud päevadega, jõudsime koroonaajal EASi turismi tootearenduse toetusmeetmesse. Valmis täiesti uus turismitoode „Your Green Holiday“, mis koosneb majutusest meie ökomajades, jõekoristuspäevast ja Eesti rahvuslikest kalatoitudest.

Väikeettevõtjale nagu Sauga kaluriküla oli sedavõrd mahuka projekti realiseerimine väga suur töö, sest tegime ju kõike oma jõududega teiste tegevuste ja Lisett veel lisaks päevatöö kõrvalt. Kui see oluline verstapost seljatatud sai, siis hakkasime vaikselt mõtlema klienditeekonnale ja mõistma, et ega see klient meid nii lihtsasti üles ei leiagi. Kaluriküla koduleht, kuhu oli aja jooksul lisandunud tohutu palju teenuseid, oli isegi meie enda jaoks segasevõitu, rääkimata sellest, et meie visuaalses identiteedis puudus ühtne stiil ning kaluriküla viidamajandus oli puudulik. Tekkis isegi korraks tunne, et nõme lugu küll: oleme riigilt rahastust saanud ja sedavõrd suure töö ära teinud, aga ei oska nüüd ennast rahvale eksponeerida. 

Prügipüük

Allikas: Sauga kaluriküla

Ja siis tekkiski mõte tulla meistriklassi?

Ükski ettevõtja ei suuda parimagi tahtmise korral kõiki asjaolusid ette näha. Ehitusprojektide realiseerimine ei ole kerge ülesanne. Ökomaju ehitades ja kaluriküla arendades hoiad kätt hoopis muul pulsil kui turundamisel ja müügimaterjalidel. Eriti kui oled väikeettevõtja nagu meie. Siis on paratamatult nii, et teed kõike ise – olgu see siis majaehitus või kodulehe kujundamine. Niisiis jõudsime jah arusaamiseni, et meil on küll hea füüsiline keskkond ja kvaliteetne sisu, aga meil on vaja oma teenustele ühtset kontseptsiooni ja ettevõttele hästiäratuntavat kuvandit, et külastajagi saaks aru, kes me oleme ja mida teeme. Sellise mõttega tulimegi teenusedisaini meistriklassi. 

Meistriklassis analüüsisime oma klienditeekonnad läbi ja tegime algust uue kodulehe prototüübiga. Mõistsime, et meie digitaalne kuvand on allpool arvestust ning on suisa ime, et keegi kaluriküla üldse veebiavarustest üles leiab. Olgugi, et meil mõlemal on kogemusi nii kodulehtede kui turundusega, saime aru, et ise ikka oma ootustele vastavat kodulehte valmis teha ei oska. Seega oli teenusedisaini meistriklassi loogiline jätk koostöö loovagentuuriga Neway. Ja koostöö eesmärgiks polnud mitte lihtsalt uus veeb, vaid ka ettevõtte rebränding.

Rebrändimine tõi Newayle edu ja tunnustust. Mis järgmiseks? 

Tahame uuendada kaluriküla viidastust. Samuti tahame vähendada personali halduskoormust ehk teenustega seotud andmehaldust ning pöörata senisest suuremat tähelepanu protsesside digitaliseerimisele. 

Rebränditud Sauga kaluriküla visuaalid

Allikas: Neway

Lõpetasite äsja arenguprogrammi, mille eesmärk oli tõsta loodusturismiettevõtete välisturuvõimekust. Mida see programm Sauga kalurikülale andis?

Me ei ole varem väga teadlikult ja sihitult välisturgudega tegelenud. Oleme küll käinud messidel koos teiste Pärnu maakonna turismiettevõtetega, aga et oleks väga sihipäraselt konkreetse välisturu ette võtnud ja seal turundust teinud, seda pole seniajani olnud. Samas meil käib väliskülalisi. Enne arenguprogrammi me isegi ei mõelnud, et kuidas nad meie juurde jõuavad või kust meie kohta infot leiavad. Küllap nad Airbnb või Bookingu kaudu meid avastavad. 

Loodusturismiettevõtete arenguprogrammis meeldis meie juhendaja disainiagentuurist Velvet, kes aitas meil arenguprogrammis kenasti kahe jalaga maa peale jääda öeldes, et väikeettevõtjana me peagi minema suurte summadega välisturule lehvitama, vaid testima sammhaaval noidsamu lätlasi ja soomlasi, kes siin kandis juba käivad. Näiteks meist teisele poole Pärnut jääval Lottemaal, kuhu paljud lõunanaabrid tulevad, käivad ära ja tagasi koju lähevad.  

Me ise näeme, et kalurikülas tunnevad end kõige paremini hoopis sakslased ja et Pärnu kesklinna külaline on veidi teistsugune, kui see välisturist, kes meie juurde tuleb. Sakslast kui klienti tuleb meil veel korralikult uurida enne, kui julgeme Saksa turule välja minna. 

Näeme, et kestlikkus, mis ka meie tegevustes läbivalt sees ning meil on ka Green Key märgis, on sakslastele väga olulised argumendid. Meie teenused, „Your Green Holiday“, prügipüük, looduslähedane majutus, asukoht ja toitlustus sobiksid seega Saksa turule hästi, aga selge on seegi, et päris üksi me sellele turule minna ei jõua. Niisiis on meie järgmine suurem väljakutse välisturud.

Sauga kaluriküla

Allikas: Sauga kaluriküla

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator